ISSN-e: 2448-6957
Digital Simulator to Promote a Model of Interpersonal Negotiation Strategies, with High School Students
PDF (Español (España))

Keywords

Interpersonal negotiation
Adolescence
Digital simulator

How to Cite

Mondragón Gómez , C. G., Becerril Pérez, M. S., Hickman, H., & Brito Rivera, L. F. (2024). Digital Simulator to Promote a Model of Interpersonal Negotiation Strategies, with High School Students. Psicología Educativa, 12, 71–81. https://doi.org/10.22201/fpsic.24486957e.2024.12.27

Abstract

The purpose of this study was to design, analyze and build a digital simulator focused on promoting Interpersonal Negotiation Strategies in high school students. The research was based on a mixed triangular concurrent methodology in which both an evaluation instrument and reflective groups formed by students were used, thus achieving a digital simulator that contains an evaluation system, a navigation and presentation structure and a graphic interface according to the needs, as well as the realities of high school students. During the different phases of the research, a total of 234 students from the National Preparatory School, experts in psychology, programming and design, participated. The results indicate that this activity not only promoted the strengthening of interpersonal negotiation strategies, but also managed to raise awareness among participants regarding the importance of working with digital tools in favor of their prosociality. It is concluded that it is necessary to strengthen adolescents in these types of skills, not only providing them with academic or disciplinary knowledge, for an integral development.

https://doi.org/10.22201/fpsic.24486957e.2024.12.27
PDF (Español (España))

References

Becerril , M.S., Esquivel, M.F., Reyes, J.A., Santiago, A.M. (2024). Evaluation of the comprehensive development of girls and boys in preschool and school stage. international Journal of Human Sciences Research. V. 4, n. 23. https://doi.org/10.22533/at.ed.5584232412078

Romero, S.P., Sanchez, E.P., Cervantes, B.K., Becerril, M.S, Martinez, E.G. (2023). Internalizing and externalizing problem behaviors in children and adolescents migrating through México. international Journal of Human Sciences Research. V. 3, n. 43. https://doi.org/10.22533/at.ed.5583432308115

Hickman Rodríguez, Hortensia, Cepeda Islas, María Luisa y Bautista Díaz, María Leticia (2024, mayo-junio). Atributos de una práctica docente efectiva en sistemas presenciales y a distancia. Revista Digital Universitaria (rdu),25(3). https://doi.org/10.22201/ceide.16076079e.2024.25.3.9

Contribución de Autoría

Cristina Guadalupe Mondragón Gómez: Redacción – borrador original, análisis formal, investigación

María Santos Becerril Pérez: Redacción – revisión y edición, conceptualización y supervisión.

Hortensia Hickman: Redacción – revisión y edición, conceptualización y supervisión.

Luis Fernando Brito Rivera: Redacción – revisión y edición, conceptualización y supervisión.

Para más información puede visitar la página oficial en https://credit.niso.org/.

Declaración de intereses

Los autores declaran no tener ningún conflicto de intereses para la publicación de este artículo.

Declaración de IA generativa en la redacción científica

Los autores declaran no haber utilizado ninguna herramienta o software de IA generativa en la realización de este documento.

Declaración de privacidad

Los nombres y direcciones de correo electrónico proporcionados a la Revista de Psicología Educativa se usarán exclusivamente para los fines declarados en ella y no se proporcionarán a terceros o para su uso con otros fines.

REFERENCIAS

Becerril, M.S.; Esquivel , M.F. y Martínez, G. (2023). Expresión de Emociones y Estrategias de Negociación Interpersonal en niños, niñas y adolescentes migrantes. International Journal of Health Science. 3 (5). 1-10 DOI: 10.22533/at.ed.159352320018

Berra, E., Castañeda, J., Muñoz, S., Vega, Zaira & Duran, X. (2018). Simulador Virtual para Acoso Escolar en Niños y Adolescentes: Un Estudio Piloto en México. Hamut´ay, 5 (1), 7-16. https://doi.org/10.21503/hamu.v5i1.1517

Bolaños, E. (2020). Educación socioemocional. Controversias y Concurrencias Latinoamericanas, 11, (20). 388-408. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=588663787023

Camps, J., Selvam, R., Seymardanov, S. (2019). Resolución de conflictos en la adolescencia: Aplicación de un cuestionario en centros escolares coeducativos y diferenciados por sexo en España. Revista Páginas de Educación. Vol. 12 No. 2. http://www.scielo.edu.uy/pdf/pe/v12n2/1688-7468-pe-12-02-1.pdf

Ceballos-López, N.; Saiz-Linares, A. (2021). Metodologías cualitativas participativas en educación: Photovoice, viñetas y Ketso. Psicoperspectivas, 20(1), 56-69. https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol20-issue1-fulltext-2003

Gutiérrez, V. (2015). Módulo de negociación como técnica de resolución de conflictos para adolescentes del programa URBAN de Palencia. Tesis. Universidad de Valladolid, Facultad de Educación de Palencia. https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/16059/TFG-L%201182.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Hernández, A.; Cervantes, D.; Anguiano, B. (2022). Las Habilidades Socioemocionales en la Educación: Una Revisión Sistemática de la Literatura Existente en el Tema. RECIE Revista Electrónica Científica, 6, e1611. http://dx.doi.org/10.33010/recie.v6i0.1611

Kim, H. Y.; Tubbs Dolan, C. (2019). SERAIS: Social Emotional Response and Information Scenarios: Evidence on construct validity, measurement invariance, and reliability in use with Syrian refugee children in Lebanon. NYU Global TIES for Children https://doi.org/10.13140/RG,2(23945.60007).

Lavín, Z. S., Rodelo, M.J., Zaldívar, C.A y Zaldívar, M.J. (2019). Utilización del smartphone por estudiantes de nivel superior. RITI Journal. Vol. 7, 14. https://doi.org/10.36825/RITI.07.14.008

Mateu-Mollá, J. (2019). Deseabilidad social: definición, aspectos importantes y características. Portal Psicología y Mente. https://psicologiaymente.com/social/deseabilidad-social

Mendoza, P., y Galvis, A. (1999). Ambientes virtuales de aprendizaje: una metodología para su creación. Informática Educativa. 12, (2), 295-317. https://avabenm2014.ucoz.com/_ld/0/10_APA6.pdf

Peraza, S.C. (2021). Educación y desafíos post-pandemia. Revista Novoamericana (169). http://www.novamerica.org.br/ong/?p=1956

Ramírez, V., Acuña, K., y Engler, I. (2021). Habilidades Socioemocionales en adolescentes mexicanos. Revista Estudios Psicológicos. Vol. 1 Núm. 3, 56-84 http://estudiospsicologicos.com/index.php/rep/article/view/12

Royo, P. R. (2004). Aspectos evolutivos de las estrategias sociales. Pulso Revista de Educación, 27, 25-47 https://doi.org/10.58265/pulso.4914

Sevenants, K. (2020). Es clave el rol de la educación para abordar las consecuencias psicológicas y psicosociales de todos los actores. Salud mental, apoyo psicosocial, y aprendizaje socioemocional: acciones comunes ante el COVID 19. En Venezuela Cluster Educación / Ministerio del poder popular para la Educación. https://online.fliphtml5.com/uhlyx/ncul/#p=1

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2020). Sistemas educativos de América Latina en respuesta a la Covid-19: Continuidad educativa y evaluación; Análisis desde la evidencia del Laboratorio Latinoamericano de Evaluación de la Calidad de la Educación (LLECE). https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374018

Yeates, K. O. & Selman, R.L. (1989). Social competence in the school: Toward an integrative developmental model for intervention. Developmental Review, 9 (1),64-100. https://doi.org/10.1016/0273-2297(89)90024-5

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Universidad Nacional Autónoma de México

Downloads

Download data is not yet available.