ISSN-e: 2448-6957
Harassment and sexual harassment reported on Facebook by former middle school students
PDF (Español (España))

Keywords

Harassment
Sexual harassment
Middle school
Former students
Facebook

How to Cite

Saucedo Ramos, C. L., Pérez Campos, G., Canto Maya, C. E., & Montalvo Martinez, G. (2023). Harassment and sexual harassment reported on Facebook by former middle school students. Psicología Educativa, 11, 8–19. https://doi.org/10.22201/fpsic.24486957e.2023.11.31

Abstract

The purpose of this paper is to analyze the stories that former middle school students posted in two Facebook groups, to denounce the harassment and sexual harassment they suffered when they attended middle school. The postings against teachers, school prefects and former classmates of two schools, located in a municipality of the State of Mexico, were submitted to a content analysis. From a sociocultural psychology approach and from qualitative research, we identified the meanings, experiences and personal perspectives that the former students mobilized to validate their complaints. We analyze the types of harassment and sexual harassment they experienced and the ways in which, from their present, their stories allowed them to encourage the adolescents not to remain silent in the face of violence. We conclude that the participation in social networks allows the construction of a self that denounces and raises its voice, practices that are almost nonexistent among female adolescents in middle school.

https://doi.org/10.22201/fpsic.24486957e.2023.11.31
PDF (Español (España))

References

Blahopoulou, J., & Ortiz-Bonnin, S. (2022). El acoso sexual en las aulas universitarias: Evaluación de un taller de prevención y sensibilización. HUMAN REVIEW. International Humanities Review/Revista Internacional de Humanidades, 14(1), 1-11. https://journals.eagora.org/revHUMAN/article/view/4314

Bruner, J. (1991). Actos de significado. Más allá de la revolución cognitiva. Alianza Editorial.

Carrillo, M. R. y Carranza, G. C. (2019). Bajo la sombra del anonimato. Del muro de la denuncia al acoso y hostigamiento sexual en las IES. El Cotidiano, 34(216), 27-38. https://www.proquest.com/openview/cfbff6f11af886d66152c5758340c267/1?pq-origsite=gscholar&cbl=28292

Cerva-Cerna, D. (2020). Activismo feminista en las universidades mexicanas: la impronta política de las colectivas de estudiantes ante la violencia contra las mujeres. Revista de la Educación Superior, 49(194), 137-157. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602020000200137

Chaparro, M. A. (2021). Acoso y hostigamiento sexual: Una revisión conceptual a partir de #MeToo. GénEroos. Revista de Investigación y Divulgación sobre los Estudios de Género, 28(29), 243-268. http://bvirtual.ucol.mx/descargables/224_generos_29_articulo_9.pdf

Di Napoli, P. (2021). Jóvenes, activismos feministas y violencia de género en la UNAM: genealogía de un conflicto. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 19 (2), 1-27. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S1692-715X2021000200001&script=sci_arttext

Dreier, O. (1999). Trayectorias Personales de Participación a través de Contextos de Práctica Social. Psicología y Ciencia Social, 3 (1), 30-50.

Flick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Ediciones Morata.

García, P. C. (2003). Análisis comparado de la problemática del hostigamiento sexual. Otras Miradas, 3(2), 83-95. https://www.redalyc.org/pdf/183/18330203.pdf

González, A. G. (2018). Cuarenta notas sobre el delito de hostigamiento sexual en México a 20 años de la reforma que lo tipificó. Nuevos paradigmas éticos y jurídicos para su desaliento. Alegatos, 25(77), 63-78. https://alegatos.azc.uam.mx/index.php/ra/article/view/300

Hernández, H. C. A., Jiménez, G. M. y Guadarrama, T. E. (2015). La percepción del hostigamiento y acoso sexual en mujeres estudiantes en dos instituciones de educación superior. Revista de la Educación Superior, 44(176), 63-82. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-27602015000400004&script=sci_abstract&tlng=pt

Kvale, S. (2011). Las entrevistas en investigación cualitativa. Ediciones Morata.

Larrosa, J. (2006). Sobre la experiencia 1. Revista de Educación y Pedagogía. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/19065/16286.

Palumbo, M. y Di Napoli, P. N. (2019). #NoEsNo. Gramática de los cibereschaches de las estudiantes secundarias contra la violencia de género (Ciudad Autónoma de Buenos Aires). Cuadernos de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales. Universidad Nacional de Jujuy, (55), 13-41. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?pid=S1668-81042019000100001&script=sci_abstract&tlng=en

Pérez, A. G., Estrada, C. S. y Catzin, L. E. (2021). Acoso y hostigamiento sexual en estudiantes universitarios del sureste de México. Revista Liminales. Escritos sobre Psicología y Sociedad, 10(19), 31-66. https://revistafacso.ucentral.cl/index.php/liminales/article/view/477

Pérez, C. G. (2014). Persona como categoría integradora desde una perspectiva sociocultural en psicología. Revista de Educación y Desarrollo, 31, 5-16.

Poggi, F. (2019). Sobre el concepto de violencia de género y su relevancia para el Derecho. DOXA. Cuadernos de Filosofía del Derecho 42(1) 285-307. https://www.corteidh.or.cr/tablas/r6522.pdf

Rodríguez, H. K. J., Rodríguez B. A. y Agoff B. M. C. (2023). Acoso y hostigamiento sexual en universitarias: emociones negativas ante estas formas de violencia de género y su afrontamiento. Nóesis. Revista de ciencias sociales, 32(63), 24-46. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S2395-86692023000100002&script=sci_arttext

Rosa, Al., González, M.F. y Barbato, S. (2009). Construyendo narraciones para dar sentido a experiencias vividas. Un estudio sobre las relaciones entre las formas de las narraciones y el posicionamiento personal. Estudios de Psicología, 30(2), 231-259. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1174/021093909788347118

Sánchez, D.M. y Vega, V. J. C. (2003). Algunos aspectos teórico-conceptuales sobre el análisis documental y el análisis de información. Ciencias de la Información, 49-60. https://biblat.unam.mx/hevila/Cienciasdelainformacion/2003/vol34/no2/5.pdf

Vargas, E., Pérez. S. P. y Castro, R. (2020). Sexismo y su vínculo con la violencia escolar, un estudio en jóvenes universitarios. En E. J. Díez, y J. R. Rodríguez (Coord.) Educación para el bien común. Hacia una práctica crítica, inclusiva y comprometida socialmente (pp. 145-156). Octaedro Ediciones.

Wertsch, J. (1991). Voces de la mente: un enfoque sociocultural para el estudio de la Acción Mediada. Aprendizaje Visor.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Universidad Nacional Autónoma de México

Downloads

Download data is not yet available.