Abstract
My objective is to propose an incursion of the phenomenological method, developed by Edmund Husserl, within the educational field, exposing its possible applications in educational psychology. For this reason, 1) I will present the forms of knowledge verification through which, according to a phenomenological analysis, we can achieve objectivity based on intersubjectivity, 2) I will discuss two approaches to education in our country, and 3) I will highlight the importance of considering the divergences between the will to educate and the will to know. I conclude by emphasizing the possibility of interdisciplinary research that allows for evaluating the application of phenomenological analysis in various branches of education and educational psychology.
References
Berkovich-Ohana, A., Dor-Ziderman, Y., Trautwein, F.-M., Schweitzer, Y., Nave, O., Fulder, S., & Ataria, Y. (Eds.). (2020). The Hitchhiker’s Guide to Neurophenomenology – The Case of Studying Self Boundaries With Meditators (Vol. 11). Frontiers in Psychology. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2020.01680/full
Carney, J. (2020). Thinking avant la lettre: A Review of 4E Cognition. Evol Stud Imaginative Cult, 4(1), 77–90.
González, M. C. (2014). La importancia del libro de texto gratuito para la educación básica en México 2006-20012. UNAM.
González Valenzuela, J. (2017). Bíos. El cuerpo del alma y el alma del cuerpo. FCE, UNAM, PUB.
Husserl, E. (2013). Ideas relativas a una fenomenología pura y una filosofía fenomenológica 1 (Trad. A. Zirión Quijano). Fondo de Cultura Económica. (Trabajo original publicado en 1913)
Husserl, E. (1952). Ideas relativas a una fenomenología pura y una filosofía fenomenológica 2 (Trad. A. Zirión Quijano). Fondo de Cultura Económica. (Trabajo original publicado en 1952)
Macotela, S., & Romay, M. (2012). Inventario de Habilidades Básicas. Trillas.
Medrano, V., Ángeles, E., & Morales, M. Á. (2017). La educación Normal en México. Elementos para su análisis. Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. https://www.inee.edu.mx/wp-content/uploads/2019/01/P3B108.pdf
Stanislavsky, C. (1954). Preparación del actor (Trad. R. Debenedetti). Psique (Trabajo original publicado en 1936).
Vasconcelos, J. (2011). La creación de la Secretaría de Educación Pública. Instituto Nacional de Estudios Históricos de las Revoluciones de México.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Universidad Nacional Autónoma de México