ISSN-e: 2448-6957
Correlation between anxiety and psychological wellbeing in pre degree students
PDF (Español (España))

Keywords

Psychological well-being
Subjective well-being
Academic anxiety
Life quality
School Achievement

How to Cite

Villaseñor Ponce, M. (2010). Correlation between anxiety and psychological wellbeing in pre degree students. Psicología Educativa, 1, 41–48. https://doi.org/10.22201/fpsic.24486957e.2010.1.128

Abstract

This correlative descriptive research analyzes the relationship among anxiety-trait, anxiety-state and subjective psychological wellbeing in its variables of personal satisfaction, material satisfaction, and satisfaction with their academic performance in pre degree freshmen students (n = 1 434) from Biology, Engineering, Medicine, Chemistry, Biological Pharmaceutical Chemistry and Psychology majors from the Facultad de Estudios Superiores Zaragoza, Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Results show students have high psychological wellbeing levels and low anxiety levels, with distributions leading to normal and a negative statistically meaning correlation of 0.01 between anxiety and subjective psychological wellbeing. Given such relationship, the former is proposed as a meditative of academic performance. Therefore, we suggest a major research between psychological wellbeing and academic performance.

https://doi.org/10.22201/fpsic.24486957e.2010.1.128
PDF (Español (España))

References

Burris, J., Brechting, E., Salsman, J. y Carlson, Ch. (2009). Factors associated with the psychological well-being and distress of university students. Journal of American College Health, 57(5), 536-543.

Celis, J., Bustamante, M., Cabrera, D., Cabrera, M., Alarcón, W. y Monge, E. (2001). Ansiedad y estrés académico en estudiantes de medicina humana del primer y sexto año. Anales de la Facultad de Medicina,

(1). Recuperado de http://sisbib.unmsm.edu.pe/ BVRevistas/anales/v62_n1/Ansiedad.htm

Contreras, F., Espinosa, J. C., Esguerra, G., Haikal, A., Polanía, A. y Rodríguez, A. (2005). Autoeficacia, ansiedad y rendimiento académico en adolescentes. Diversitas, 1(2). Recuperado el 4 de mayo de http:/

/www.usta.edu.co/otras_pag/revistas/diversitas/ doc_pdf/diversitas_2/vol1.no.2/art_6.pdf

Fernández-Castillo, A. y Gutiérrez, M. E. (2009). Aten- ción selectiva, ansiedad, sintomatología depresiva y rendimiento escolar en adolescentes. Electronic Journal or Research in Educational Pychology, núm. 17, 7(1), 49-

Recuperado el 4 de mayo de 2009 de http:// www.investigacion-psicopedagogica.org/revista/ new/Contador Articulo.php?295

Hernández-Pozo, M., Coronado, O., Araújo, V., y Cerezo,

S. (2008). Desempeño académico de universitarios en relación con ansiedad escolar y auto-evaluación. Acta Colombiana, 11(1), 13-23. Recuperado el 20 de enero de 2010 de la fuente: http://www. scielo.org.co/scielo.php? script=sci_arttext&pid=S0123- 91552008000 100002&lng=en&nrm=iso

Monereo, C., Castelló, M., Clariana, M., Palma, M. y Pérez, M. (1994). Estrategias de enseñanza y aprendizaje. España: Grao.

Rivas, F. (1977). El proceso de enseñanza-aprendizaje en la situación educativa. Barcelona: Ariel Planeta.

Schonwetwer, D. J. (1995). Academic success in collage: an empirical investigation on gender differences by test anxiety interaction. Paper presented at the Annual Meeting of American Educational Research Association.

Spielberger, C. D. y Díaz-Guerrero, R. (1975). IDARE Inventario de Ansiedad: Rasgo-Estado. México: El Manual Moderno.

Sue, D.(1996).Comportamiento anormal. México: McGraw-Hill. Tirado, J., Ortega, S., Díaz, V. y Martín, F. (2005). Terapia breve en estudiantes universitarios con problemas

de rendimiento académico y ansiedad: Eficacia del modelo ‘La cartuja’. Internacional Journal of Clinical and Health Psychology, 5, 589-608.

Veenhoven (1995). Development in satisfaction research.

Social Indicators Research, 37, 1-46.

Victoria, C. (2005). El bienestar psicológico: dimensión subjetiva de la calidad de vida. Revista Electrónica de Psicología de Iztacala, 8(2).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Universidad Nacional Autónoma de México

Downloads

Download data is not yet available.