ISSN-e: 2448-6957
Emotional literacy through play in elementary school students
PDF (Español (España))

How to Cite

Espinosa Bautista, J., Jiménez Hernández, M. E., & Rivera Olmos, O. R. (2023). Emotional literacy through play in elementary school students. Psicología Educativa, 11, 74–84. https://doi.org/10.22201/fpsic.24486957e.2023.11.37

Abstract

The aim of the study was to enhance the self-awareness of 40 students (18 girls and 22 boys) in 1st and 2nd grade at a public elementary school in CDMX, using the premises of emotional literacy from the RULER program through playful activities. This approach was adopted to address difficulties related to students' comprehension and emotional regulation. The psychoeducational intervention was implemented with an action research approach, and qualitative data analysis was conducted using the MAXQDA software (2022). A Wilcoxon T-test was performed to identify significant differences, demonstrating an increase in self-awareness in both groups through the recognition, comprehension, naming, expression, and regulation of emotions (p = .008). Furthermore, it was observed that teachers integrated playful strategies into their professional practice, and guidelines were provided to families to promote socioemotional skills within the home environment.

https://doi.org/10.22201/fpsic.24486957e.2023.11.37
PDF (Español (España))

References

Benenaula, J. X. & Bayas, J. C. (2021). La Educación Física en Confinamiento Covid-19. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 6(2), 51-80.

Brackett, M. A., & Rivers, S. E. (2014). Transforming student’s lives with social and emotional learning. Yale Center for Emotional Intelligence. Ruler.

Caraveo, A. J., & Martínez, V. N. (2019). Salud mental infantil: una prioridad a considerar. Salud Pública de México, 61(4), 514-523.

Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning (CASEL). (2021). The complete guide to social-emotional learning. Navigate360. https://info.navigate360.com/2021-complete-guide-to-social-emotional-learning

Creswell, J. (2015). Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. Pearson.

Espinosa, J. (2023). Alfabetización emocional a través del juego en alumnas y alumnos de primaria baja . [Tesis de maestría, UNAM]. http://132.248.9.195/ptd2023/febrero/0835743/Index.html

Etchebehere, G., De León, R. D., Silva, F., Fernández D. S., & Quintana S. M. (2021). Percepciones y emociones ante la pandemia: recogiendo las voces de niños y niñas de una institución de educación inicial pública del Uruguay. Psicología, Conocimiento y Sociedad, 11(1), 8–35.

Fonseca, M., I, Jiménez, M., E., Rivera, O., R. & Romero, P. (2022) SEHSE una adaptación del Sistema de Evaluación de Habilidades Sociales a nivel primaria. Manuscrito no publicado. Universidad Nacional Autónoma de México.

Friend, M. P. (2020). Interactions: Collaboration Skills for School Professionals. NJ: Pearson Education, Inc.

Gresham, F., & Elliott, S. N. (2008). Social Skills Improvement System (SSIS) Rating Scales. Minneapolis, MN: Pearson.

Kemmis, S., & McTaggart, R. (2005). Participatory action research: Communicative action and the public sphere. Sage.

Jiménez, M. E. (2018). Colaboración escuela-hogar en la educación básica. México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Lillemyr, O. F. (2020). Taking play seriously. A challenge of learning. Charlotte, NC: Information Age Publishing, Inc.

Losada, M., L. (2015). Adaptación del "Social skills improvement system-rating scales" al contexto español en la etapa de educación primaria [Tesis Doctorado, UNED]. http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/tesisuned:Educacion-Mllosada/LOSADA_VICENTE_M_Lidia_Tesis.pdf

Martin, M. C., & Durán, S. M. (2018). Diseño de ambientes para el juego: práctica y reflexión en educación infantil. RELAdEI. Revista Latinoamericana De Educación Infantil, 5(1), 85-96. Recuperado de https://revistas.usc.gal/index.php/reladei/article/view/4904

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2015). Educación 2030. Declaración de Incheon y marco de acción para la realización del objetivo de desarrollo sostenible 4. UNESCO Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa

Pérez R. y Gómez I. (2021). Educando las emociones: investigación-acción sobre un programa de educación emocional para el alumnado de educación primaria. Investigación en la Escuela, 104, 13-28.

Radiker, S., & Kuckartz, U. (2020). Análisis de datos cualitativos con MAXQDA. MAXQDA PRESS.

Secretaría de Educación Pública (SEP). (2020). Consejo Técnico Escolar Sesión Extraordinaria. Preescolar, Primaria y Secundaria. Guía de trabajo. Organización escolar para enfrentar la emergencia epidemiológica del COVID-19. SEP.

Tonucci, F. (2020). Saberes cotidianos. Explorar, jugar y aprender en casa. (1ª ed). Ministerio de Educación Argentina.

Varona, F. (2017). La intervención apreciativa: Una nueva manera de descubrir, crear, compartir e implementar conocimiento para el cambio en instituciones gubernamentales o privadas. Investigación & Desarrollo, 15(2), pp. 394-419.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Universidad Nacional Autónoma de México

Downloads

Download data is not yet available.