ISSN-e: 2448-6957
Self perception of mexican junior high school students’ willingness to do homework
PDF (Español (España))

Keywords

School homework
Junior highschool

How to Cite

Flores Macías, R. del C., Cerino soberanes, A., Mesinas Linares, P., & Celis Zosaya, J. (2011). Self perception of mexican junior high school students’ willingness to do homework. Psicología Educativa, 2, 63–74. https://doi.org/10.22201/fpsic.24486957e.2011.2.142

Abstract

Based on the literature about variables related to school homework, it was designed and got validity and reliability of the scale called self-perception of the disposition toward school homework (ADTE, in Spanish). The study is divided into two stages: in the first, based on the theoretical frame, ADTE was designed and determined its psychometric properties, the factor analysis showed seven subscales who appreciate various aspects on the disposition to do homework. In the second stage are discussed data obtained from its application, is analyzed the role of variables related to homework (grades, school, gender), from this, some alternatives are discussed to strengthen this activity as a space for the development of autonomy.

https://doi.org/10.22201/fpsic.24486957e.2011.2.142
PDF (Español (España))

References

Aguinada, R., Salvador, C., y Rueda, M. (2005). La experiencia de Tatu’utsi Maxakwaxi un ejemplo de educación secundaria en evolución permanente. En M. Zorrilla (Coord.), Hacer visibles las buenas prácticas (pp. 189-212). México: Consejo Mexicano de Investigación Educativa.

Backhoff, E., Bouzas, A., Contreras, C., Hernández,

E. y García, M. (2007). Factores escolares y aprendizaje en México. El caso de la educación básica. México: INEE. Bembenutty, H. (2011). Meaningful and maladaptive homework practices: The role of self-efficacy and

self-regulation. Journal of Advanced Academics, 22(3), 448-473.

Bempechat, J., Li, J., Neier, S. M., Gillis, C. A., y Holloway, S. D. (2011). The homework experience: Perceptions of low-income youth. Journal of Advanced Academics, 22, 250-278.

Brophy, J. (2004). Motivating students to learn. 2a ed. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc. Bryan, T., Burstein, K., y Bryan, J. (2001). Students with learning disabilities: Homework problems and promising practices. Educational Psychologist, 36

(3), 167-180

Carvallo, P. M. (2006). Factores que afectan el desempeño de los alumnos mexicanos en edad de educación secundaria. Un estudio dentro de la corriente de eficacia escolar. REICE, Revista

Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. Recuperado de http:// redalyc.uaemex.mx/pdf/551/55140304.pdf

Caso-Niebla, J., y Hernández-Guzmán, L. (2007) Variables que inciden en el rendimiento académico de adolescentes mexicanos. Revista Latinoamericana de Psicología, 39(3), 487-501. Recuperado en: http:/

/pepsic.bvsalud.org/pdf/rlp/v39n3/v39n3a04.pdf Cooper, H., Robinson, J. C., y Patall, E. A. (2006). Does homework improve academic achievement?

A synthesis of research, 1987-2003. Review of Educational Research, 76, 1-62.

Dettmers, S., Trautwein, U. y Lüdtke, O. (2009). The relationship between homework time and achievement is not universal: Evidence from multilevel analyses in 40 countries. School Effectiveness and School Improvement, 20(4), 375-405,

Edel, R. (2003). El rendimiento académico: Concepto, investigación y desarrollo. REICE, Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. Recuperado de http://redalyc.uaemex. mx/pdf/551/55110208.pdf.

Elliot, A. J., y Dweck, C. S. (2005). Competence and motivation. En A. J. Elliot y C. S. Dweck (Eds.) Handbook of competence and motivation (pp. 3-12). New York, NY: Guilford.

Flores R. C., y Macotela, S. (2006). Problemas de aprendizaje en la adolescencia: experiencias en el programa alcanzan do el éxito en secundaria. México: Facultad de Psicología UNAM.

Flores, R., y Gómez, J. (2010). Un estudio sobre la motivación hacia la escuela secundaria en estudiantes mexicanos. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 12 (1). Recuperado en: http:/

/redie.uabc.mx/vol12no1/contenido-flores gomez html

García, C. B. (2009). Manual de métodos de investigación para las ciencias sociales: un enfoque de enseñanza basado en proyectos. México: UNAM, Facultad de Psicología- El Manual Moderno.

González-Pineda, J. A., Núñez, J. C., Álvarez, L., González-Pumariega, S., Roces, C., González, P., Muñiz, R., y Bernardo, A. (2002). Inducción parental a la autorregulación, autoconcepto y rendimiento académico. Psicothema, 14, 853-860.

Katz, I., Kaplan, A., y Gueta, G. (2009). Students’ needs, teachers' support, and motivation for doing homework: A cross-sectional study. The Journal of Experimental Education, 78(2), 246-267.

Millán, H. A., y Flores-Macías, R.C. (2006). Influencia del apoyo parental en el rendimiento académico de los alumnos de secundaria. En R. C. Flores y S. Macotela (comp.): Problemas de aprendizaje en la adolescencia: experiencias en el programa alcanzando el éxito en secundaria (pp. 219-232). México: Facultad de Psicología, UNAM. Oses, B. R., Aguayo, C. J., Duarte, B. E., y Manuel, O.

J. (2011). Autorregulación en estudiantes de secundaria: influencia de género, edad y apoyo familiar. Psicología Iberoamericana, 19 (2), 39-46. Recuperado en: http://192.203.177.6/psicologia iberoamericana/pdf/Psicologia_ Iberoamericana

_19-2.pdf#page=40.

Oyserman, D., Bybee, D., Terry, K., y Hart-Johnson

T. (2004).Possible selves as roadmaps. Journal of Research in Personality, 38, 130-149.

Pekrun R. (2006). The control-value theory of achievement emotions: Assumptions, corollaries, and implications for educational research and practice. Educ Psychol Rev, 18, 315-341.

Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W., y Perry, R. (2002). Academic emotions in student’s self-regulated learning and achievement: A program of qualitative and quantitative research. Educational Psychologist, 37(2), 91-106.

Pintrich, P. R. (2003). A motivational science perspective on the role of student motivation in learning and teaching contexts. Journal of Educational Psychology, 95(4), 667-686.

Saucedo, C. L. (2006). Estudiantes de secundaria: sus apropiaciones de recursos culturales para recrear su condición como jóvenes en la escuela. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 1(29), 403-429.

Saucedo, R. C. (2005). Los alumnos de la tarde son los peores. Prácticas y discursos de posicionamiento de la identidad de alumnos problema en la escuela secundaria. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 10(26), 641-668.

Autopercepción de la disposición para hacer tarea en estudiantes de secundaria mexicanos

Schunk, D. H. (2005). Self-regulated learning: The educational legacy of Paul R. Pintrich. Educational Psychologist, 40(2), 85-94.

Schunk, D. H., y Zimmerman, B. J. (Eds.) (1998). Self- regulated learning: From teaching to self-reflective practice. New York: Guilford Press.

Trautwein, U. (2007). The homework-achievement relation reconsidered: Differentiating homework time, homework frequency, and homework effort. Learning and Instruction, 17, 372-388.

Warton, M. P. (2001). The forgotten voices in homework: views of students. Educational Psychologist, 36(3), 155-165. Xu, J. (2011). Homework Completion at the Secondary School Level: A Multilevel Analysis. The Journal of

Educational Research, 104(3), 171-182.

Xu, J. (2008). Models of secondary school students’ interest in homework: A multilevel analysis. American Educational Research Journal, 45(4), 1180-1205.

Zimmerman, B.J. (2008) Investigating Self-Regulation and motivation: Historical background, methodological developments, and futures prospects. American Educational Research Journal, 45(1), 166-183.

Zimmerman, B. (2002). Becoming a self-regulated learner: An overview. Theory into Practice, 41(2), 64-70.

Zimmerman, B., y Kitsantas, A. (2005). Homework practices and academic achievement: The mediating role of self-efficacy and perceived responsibility beliefs. Contemporary Educational Psychology, 30(4), 397-417.

Zimmerman, B. J., Kitsantas, A., y Campillo, M. (2005). Evaluación de la autoeficacia regulatoria: una perspectiva social cognitiva. Evaluar, 5, 1-21.

Zimmerman B., y Schunk, D. (1989). Self-regulated learning and academic achievement: Theory, research and practice. New York: Springer-Verlag.

Zorrilla, M. (2009). ¿Cuál es la aportación de la escuela secundaria mexicana en el rendimiento de los alumnos en Matemáticas y Español? Revista Electrónica de Investigación Educativa, 11(2). Recuperado en: http:/

/redie.uabc.mx/vol11no2/contenido-zorrilla2.html

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Universidad Nacional Autónoma de México

Downloads

Download data is not yet available.