ISSN-e: 2448-6957
How are literacy practices associated with language skills in preschool age?
PDF (Español (España))

Keywords

Language skills
Literacy practices
Preschool children
Parents
Teachers

How to Cite

Castro Albarrán, T. G., Guarneros Reyes, E., Celis Alarcón, C., & Silva Rodríguez, A. (2019). How are literacy practices associated with language skills in preschool age?. Psicología Educativa, 7, 42–52. https://doi.org/10.22201/fpsic.24486957e.2019.7.69

Abstract

The study aim was analyzing association between literacy practices at home and school, with the language skills of preschool children. The research design was cross-sectional association; 40 preschool teachers and 519 preschool children with their parents participated. The children were evaluated with the Oral and Written Language Skills Assessment Battery for Preschoolers (Guarneros, 2013). The literacy practices in the school were registered with the Checkable list for the Observation of Children's Development Opportunities (Vega and Rangel, 2009) and the Literacy Activities Check list (Vega, 2008); the parents answered the Questionnaire Reading Activities at Home (Vega, 2001). They were found more significant among the literacy practices of teachers than of parents with language skills by school grade. It is concluded that encouraging this type of practice in an enriching way benefits the linguistic development of preschool children.

https://doi.org/10.22201/fpsic.24486957e.2019.7.69
PDF (Español (España))

References

Conejo, L., & Carmiol, A. M. (2017). Conocimientos sobre la lectoescritura emergente y prácticas en las aulas para su promoción: Un estudio con docentes de Educación preescolar en Costa Rica. Revista Costarricense de Psicología, 36(2), 105-121. Recuperado de: https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?pid=S1659-29132017000200105&script=sci_arttext

Flores, R. G. E., Montes, A. C., & Olivas, M. J. d. R. R. (2019). Relación entRe la PaRticiPación FamiliaR y el PRoceso de alFabetización inicial en niños de PRimeR GRado. Recuperado de: http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v15/doc/1957.pdf

Fresneda, R. G., & Mediavilla, A. D. (2017). Efectos de un programa de conciencia fonológica en el aprendizaje de la lectura y la escritura. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 28(2), 30-45. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/3382/338253221002.pdf

Godoy, D. M. A., Pinheiro, Â. M. V., & Citoler, S. D. (2017). Initial literacy: Influence of phonemic awareness and teaching method. Psicologia: teoria e prática, 19(3), 226-241. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/1938/193854183008.pdf

Guarneros-Reyes, E., Vega-Pérez, L. O., & Silva-Rodríguez, A. (2017). Evolución del lenguaje en el niño. México: UNAM| FES-Iztacala| LEED. Recuperado de: https://doi.org/http://dx.doi.org/10.22402/j.rdipycs.unam.4.0.2017.154.1-138

Gutiérrez-Fresneda, R., & Díez Mediavilla, A. (2018). Conciencia fonológica y desarrollo evolutivo de la escritura en las primeras edades. Educación XXI, 21(1), 395-416, doi: 10.5944/educXX1.13256

Gutiérrez-Fresneda, R., & Mediavilla, A. E. D. (2017). Componentes del lenguaje oral y desarrollo evolutivo de la escritura en las primeras edades. Álabe: Revista de investigación sobre lectura y escritura (16), 3. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6051236

Gutiérrez, R. (2017). Facilitators of the learning process of writing in early ages. Anales de psicología, (33), 1. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=167/16749090005

Hernández de la Rosa, Y., Hernández Moreno, V. J., Batista Hernández, N. E., & Tejeda Castañeda, E. (2017). ¿Chi cuadrado o Ji cuadrado? Medicentro Electrónica, 21(4), 294-295.

Herreño Mogollón, S. A. (2019). Alfabetismo Emergente: Imaginarios y conceptos de los docentes del nivel preescolar. Colombia: Corporación Universitaria Iberoamericana. Recuperado de: https://repositorio.iberoamericana.edu.co/handle/001/959

Hume, L. E., Lonigan, C. J., & McQueen, J. D. (2015). Children's literacy interest and its relation to parents’ literacy‐promoting practices. Journal of Research in Reading, 38(2), 172-193. Recuperado de: https://doi.org/10.1111/j.1467-9817.2012.01548.x

Ortega, S., Vega, L., & Poncelis, M. (2016). Promoción del lenguaje oral en niños preescolares a través de la lectura dialógica de cuentos. En: Castejón-Costa, J. L. (coord.). Psicología y Educación: Presente y Futuro. Alicante: ACIPE- Asociación Científica de Psicología y Educación. Recuperado de: http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/63648

Dirección General de Desarrollo Curricular (2011) Programa de estudio 2011. Guía para la Educadora. Educación Básica. Preescolar. México: Secretaría de Educación Pública. Recuperado de: https://z33preescolar.files.wordpress.com/2011/12/nuevo_pep_2011_corregido.pdf

Puranik, C. S., Phillips, B. M., Lonigan, C. J., & Gibson, E. (2018). Home literacy practices and preschool children’s emergent writing skills: An initial investigation. Early Childhood Research Quarterly, 42, 228-238. Recuperado de: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0885200617302508

Ramírez Ospina, M. M., & Isaza Valencia, L. (2017). Los estilos de interacción y las prácticas alfabetizadoras familiares en el proceso de aprendizaje inicial de la lectura y la escritura. Revista Mexicana de Orientación Educativa, 14(33). Recuperado de: http://remo.ws/wp-content/uploads/2018/01/1665-7527-remo-15-33-00078.html

Rasinger, S. (2020). La investigación cuantitativa en lingüística: Una introducción. España: Ediciones AKAL.

Pezoa, J. P., Mendive, S., & Strasser, K. (2019). Reading interest and family literacy practices from prekindergarten to kindergarten: Contributions from a cross-lagged analysis. Early Childhood Research Quarterly, 47, 284-295. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2018.12.014

Reguant Alvarez, M., Vilà Baños, R., & Torrado Fonseca, M. (2018). La relación entre dos variables según la escala de medición con SPSS. REIRE. Revista d'Innovació i Recerca en Educació, (11), 2, p. 45-60. Recuperado de: http://doi.org/10.1344/reire2018.11.221733

Rodríguez Arocho, W. C. (2019). La alfabetización desde una perspectiva crítica: Los aportes de Vygotski, Freire y Martín Baró. Actualidades Investigativas en Educación, 19(1), 786-812. Recuperado de: https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032019000100786

Rugerio, J. P., & Guevara Benítez, Y. (2016). Prácticas alfabetizadoras de madres y profesoras: sus efectos sobre habilidades de niños preescolares. Revista mexicana de investigación educativa, 21(68), 191-220. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v21n68/1405-6666-rmie-21-68-00191.pdf

Rugerio, J. P., & Guevara, Y. (2015). Alfabetización inicial y su desarrollo desde la educación infantil. Revisión del concepto e investigaciones aplicadas. Ocnos: Revista de estudios sobre lectura (13), 25-42. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/2591/259138240002.pdf

Saçkes, M., Işıtan, S., Avci, K., & Justice, L. M. (2016). Parents’ perceptions of children's literacy motivation and their home-literacy practices: what's the connection?. European Early Childhood Education Research Journal, 24(6), 857-872

Vega Pérez, L., & Macotela Flores, S. (2007). Desarrollo de la alfabetización en niños preescolares. México: Facultad de Psicología UNAM. DOI: 10.22201/fp.9789703249459p.2007

Vega, L. (2010). Actividades que promueven la familiarización con el lenguaje escrito en salones preescolares: reporte de las maestras. Revista Mexicana de Psicología Educativa (RMPE), 1(1), 87-98.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Universidad Nacional Autónoma de México

Downloads

Download data is not yet available.